Bedøvelse hos tannlege

Bedøvelse hos tannlege benyttes under alle behandlinger og er et tilbud alle våre pasienter får. Bedøvelsesmetoder er svært skånsomme og sikrer at behandlingen utføres uten smerte

Hva er bedøvelse?

Bedøvelse gjør området som skal behandles i munnen midlertidig ufølsomt for smerte. Bedøvelse kan administreres enten ved hjelp av en injeksjon i det aktuelle området eller ved hjelp av en lokalbedøvende gel som påføres tannkjøttet før injeksjonen

Hvem kan få bedøvelse?

Generelt sett kan alle pasienter få bedøvelse, men det finnes noen som ikke tåler de vanligste bedøvelsesmidlene. Hos oss bruker vi ulike typer bedøvelse, inkludert Xylocain-Adrenalin, Citanest-Octapressin. Det er viktig å være forsiktig med Xylocain-Adrenalin hvis
pasienten har hjertesykdommer eller bruker visse medisiner

Når får man bedøvelse?

Det benyttes under alle våre behandlinger

Spray eller gel bedøvelse

En alternativ mulighet er å få en bedøvelsesgel eller spray på det området tannlegen vil sette bedøvelsessprøyten. Dette vil redusere følelsen av selve “stikket” til et minimum

Hvor lenge varer bedøvelsen?

Effekten av bedøvelsen varer vanligvis i ca. 2-4 timer. I løpet av denne tidsperioden er det viktig å være forsiktig med mat og drikke, da man kan brenne eller bite seg uten å kjenne det