Rotspissamputasjon

Dersom en rotfylling alene ikke kan løse tannproblemene, kan rotspissamputasjon være en mulig løsning.

Inne i tannen finnes det en hulrom som kalles pulpa, som inneholder nerver og blodkar. Hvis pulpa blir skadet og infisert av bakterier, kan den aldri bli helt normal igjen. Den vanligste årsaken til slike skader er dype hull i tannen. Dette kan føre til tannsmerter og en infeksjon som sprer seg til kjevebenet rundt tannens rotspiss. Ved å utføre en rotfylling tar man sikte på å fjerne bakteriene og på denne måten få kontroll på infeksjonen. Les mer

Hva er en rotspissamputasjon?

En rotspissamputasjon er en kirurgisk inngrep der 3-5 millimeter av roten på en tann fjernes. For å få tilgang til rotspissen, må tannkjøttet brettes til side, og det kan være nødvendig å bore bort noe av kjevebeinet. Prosedyren utføres under lokalbedøvelse og er smertefri. Etter inngrepet vil det bli lagt noen sting for å lukke såret, som vanligvis fjernes etter en uke.

Hva er viktig å vite etter inngrepet?

Når bedøvelsen går ut etter 3-4 timer, kan det oppstå smerter i området, men du vil få smertestillende tabletter eller resept på smertestillende medisiner for å lindre ubehaget.

Det er anbefalt å ta det med ro den første tiden etter inngrepet. Du bør unngå hardt fysisk arbeid, trening og lignende aktiviteter i denne perioden.

For å vurdere om rotspissamputasjonen var vellykket, må tannen undersøkes både klinisk og med røntgenbilder. Hvis det ikke er symptomer i området, vil den første kontrollen vanligvis skje 6-12 måneder etter tilheling.