Gingivitt

Gingivitt er en betennelse i tannkjøttet. Det er viktig å få behandling av gingivitt hos tannlegen for å stanse utviklingen av tilstanden og hindre at den utvikler seg til kronisk tannkjøttbetennelse eller periodontitt.

Hva er tegn på tannkjøttbetennelse?

En sunn tannkjøtt har en lys rød farge og sitter stramt rundt tennene. Ved betennelse endrer tannkjøttet farge til en mørkere rød, hevelse oppstår og det blir ømt ved berøring. Tannkjøttet kan også begynne å blø når man pusser tennene.

Hvordan oppstår gingivitt?

Manglende tannhygiene kan over tid føre til gingivitt på grunn av bakterier og plakk som samler seg langs tannkjøttskanten.

Hvis det dannes mye tannstein, kan dette også bidra til utviklingen av gingivitt. Gingivitt oppstår spesielt ofte mellom tennene og på steder som er vanskelig å rengjøre.

Hva gjør jeg hvis jeg har gingivitt?

Gingivitt er en reversibel tilstand og grundig renhold kan gjøre tannkjøttet friskt igjen

• Puss tenner og bruk riktig børsteteknikk. Les mer
  • Rengjøre mellom tennene jevnlig ved bruk av tanntråd og tannstikker eller mellomromsbørster. Les mer
  • Regelmessig tannrengjøring av en tannlege eller tannpleier er nødvendig for å opprettholde friskt tannkjøtt. Hvor ofte det bør gjøres avhenger av hvor raskt plakk og tannstein dannes. Les mer

Dersom du er gravid eller planlegger å bli det, er dette innlegget relevant for deg.