Ising i tennene

Ising i tennene kan ha mange årsaker og det er viktig å oppsøke tannlege for å få riktig behandling. Noen vanlige årsaker til ising i tennene kan være tannkjøttsykdommer, tannslitasje eller tannråte. Tannlegen vil undersøke tennene dine og finne årsaken til isingen, og deretter gi råd om behandling og forebygging av videre skade. Det kan være så enkelt som å endre tannhygienetiltak, som å pusse tennene riktig og bruke tannkrem mot ising, eller det kan kreve mer omfattende behandling som en fylling eller rotfylling.

Hvorfor iser det i tennene når vi spiser eller drikker noe kaldt, varmt, søtt eller surt?

Det skyldes som oftest at emaljen på tennene, som er et tykt beskyttelseslag utenpå tennene, blir skadet. Emaljen kan skades av for hard tannpuss og regelmessig inntak av syrlig mat og drikke, noe som kan føre til at deler av tennene tæres bort.

Hvordan behandle ising i tennene?

Ising i tennene kan behandles ved å pensle den skadede tannen med fluor. Fluor får tannkanalene til å lukke seg, og isingen dempes. Imidlertid må større slitasjeskader som fortsatt iser, selv om det ikke er synlige skader, undersøkes av en tannlege.

Kan ising i tennene gå over seg selv?

For å redusere forekomsten av ising, kan man pusse tennene forsiktig, unngå syrlig mat og drikke og bruke fluor regelmessig. Dette kan bidra til å forebygge problemet og lindre isingen. Hvis ising vedvarer eller blir verre, bør du vurdere å kontakte oss.